Γ. Πλακιωτάκης: “Δεν μιλάμε για ξεπούλημα αλλά για την αξιοποίηση του κάθε λιμανιού ξεχωριστά”

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης πραγματοποίησε νωρίτερα το πρωί του Σαββάτου, επίσκεψη στον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου και προήδρευσε κλειστής σύσκεψης με τη νέα Διοίκηση.


Μετά το πέρας της σύσκεψης, ο Υπουργός, αναφέρθηκε στο θέμα της αξιοποίησης των 10 μεγάλων Περιφερειακών Λιμανιών λέγοντας: “Η πολιτική κατεύθυνση από την κυβέρνηση έχει δοθεί, στο ΤΑΙΠΕΔ. Προχωράμε στην αξιοποίηση των 10 μεγάλων Περιφερειακών Λιμανιών της χώρας μας προς όφελος των τοπικών κοινωνιών, στην κατεύθυνση διασφάλισης δημοσίων εσόδων, επενδύσεων, θέσεων απασχόλησης και βέβαια εκμεταλλευόμενοι την μεγάλη, την τεράστια γεωστρατηγική και γεωπολιτική θέση των λιμένων της χώρας μας και με βάση βέβαια τις συνθήκες της αγοράς”.

Μάλιστα, όπως σημείωσε ο κ. Πλακιωτάκης: “Θέλω να διαβεβαιώσω ότι υπάρχει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον και θέλω να ξεκαθαρίσω, ευθύς εξαρχής, ότι δεν μιλάμε σε καμία περίπτωση για ξεπούλημα λιμανιών ή δημοσίων υποδομών της χώρας. Μιλάμε για αξιοποίηση κάθε λιμανιού ξεχωριστά, μιλάμε για αξιοποίηση των δυνατοτήτων του κάθε λιμανιού ξεχωριστά και βέβαια αυτό θα γίνει με όρους διεθνούς διαγωνισμού. Ήδη από την Δευτέρα το ΤΑΙΠΕΔ,  θα ανακοινώσει την εκδήλωση ενδιαφέροντος για την πρόσληψη συμβούλων σε επίπεδο χρηματοοικονομικό, τεχνικό και νομικό, να προχωρήσουν γρήγορα οι διαδικασίες έτσι ώστε πριν το καλοκαίρι να έχουμε τους πρώτους διεθνείς διαγωνισμούς”.

Ο Υπουργός αναφέρθηκε, στην “Εθνική Στρατηγική Λιμένων” που εκπονεί αυτή την περίοδο το Υπουργείο Ναυτιλίας, “ύστερα από πολύ μεγάλο διάστημα στασιμότητας“, όπως ο ίδιος ανέφερε ενώ το επόμενο χρονικό διάστημα το Υπουργείο θα ξεκινήσει διάλογο με τους τοπικούς φορείς. “Εμείς σκοπεύουμε να έχουμε άριστη συνεργασία με τους δήμους, τους τοπικούς φορείς” δήλωσε ο κ. Πλακιωτάκης. “Τα οφέλη από την αξιοποίηση ενός λιμένα, είτε αυτό είναι κρατικό, είτε Δημοτικό, είτε Α. Ε, θα τα έχει η τοπική κοινωνία, η τοπική οικονομία. Δημόσια έσοδα, θέσεις απασχόλησης, επενδύσεις που τελικά θα είναι προς όφελος όλων” σημείωσε ο κ. Πλακιωτάκης.

Σύμφωνα με τον κ. Πλακιωτάκη, η αγορά αλλάζει συνεχώς “άρα οφείλαμε να αναλάβουμε νομοθετικές πρωτοβουλίες” ενώ συμπλήρωσε: “Οι συνθήκες πλέον στον ακτοπλοϊκό χάρτη της χώρας έχουν αλλάξει. Πριν από λίγα χρόνια μιλούσαμε για μερίδιο αγοράς των μεγάλων παικτών στο χώρο της ακτοπλοΐας, περίπου 70% των μεγάλων και 30% των μικρών. Αυτές οι συνθήκες πλέον έχουν αλλάξει”. Όπως τόνισε ο κ. Πλακιωτάκης: “Το προηγούμενο χρονικό διάστημα αυξήσαμε το κονδύλι των χρηματοδοτήσεων για τις άγονες γραμμές, από τα 90 εκατομμύρια στα 130 εκατομμύρια. Αυτό μας έδωσε τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε πολύ περισσότερες ακτοπλοϊκές γραμμές, να ενισχύσουμε τον νησιώτη στην πράξη και βεβαίως να ανταποκριθούμε στο αυξημένο κόστος του νέου καυσίμου που θα επιβαρύνει τις ακτοπλοϊκές εταιρείες”.

Όσον αφορά στο υπόλοιπο ακτοπλοϊκό δίκτυο, που δεν εντάσσεται στο σύστημα των άγονων γραμμών, το Υπουργείο Ναυτιλίας, το Υπουργείο επεξεργάζεται ρύθμιση σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών. “Για εμάς η ακτοπλοϊκή σύνδεση αποτελεί πηγή πλούτου για αυτή τη χώρα”  τόνισε ο κ. Πλακιωτάκης. “Όταν το 15% του πληθυσμού κατοικεί στα νησιά, εμείς οφείλουμε να αναλάβουμε πρωτοβουλίες. Κι αυτή η κυβέρνηση έχει αποδείξει στην πράξη ότι λαμβάνει πρωτοβουλίες”.

Επί της ευκαιρίας, ο κ. Πλακιωτάκης ανακοίνωσε ότι “θα αναλάβουμε πρωτοβουλίες για την δημιουργία μιας ολοκληρωμένης θαλάσσιας στρατηγικής και πολιτικής”, ενώ περισσότερα για το θέμα θα μάθουμε την Δευτέρα, στην ειδική ημερίδα που θα πραγματοποιηθεί στο Επιμελητήριο Ηρακλείου. “Μελετάμε τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου θαλάσσιου χρηματοδοτικού προγράμματος για τη νησιωτική μας πολιτική. Μελετάμε χρηματοδοτικά εργαλεία σε συνεργασία με το ΕΤΕΑΝ, για να ενισχύσουμε τις νησιωτικές επιχειρήσεις. Και φιλοδοξούμε να δημιουργήσουμε ένα ξεχωριστό, διακριτό επιχειρησιακό πρόγραμμα για τον νησιώτη

Για την παραχώρηση της χερσαίας ζώνης, ο κ. Πλακιωτάκης ανέφερε: “Είναι ένα θέμα το οποίο το μελετάμε. Εμείς θέλουμε να προχωρήσουμε σε συνθήκες διαβούλευσης και συνεννόησης με τις τοπικές κοινωνίες. Μας ενδιαφέρει τα τμήματα του λιμένος που παραχωρούνται, να αξιοποιούνται προς όφελος και της τοπικής οικονομίας αλλά και των πολιτών”.

Ο κ. Πλακιωτάκης, αναφέρθηκε και στην ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος. “Κινούμαστε στην κατεύθυνση ενίσχυσης με περισσότερα μέσα του Λιμενικού. Είχαμε ήδη προσφάτως την δωρεά από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών με δέκα νέα ταχύπλοα. Προχθές υπέγραψα μάλιστα και για την παραλαβή 15 νέων σκαφών που θα ενισχύσουν σημαντικά τις επιχειρησιακές δυνατότητες του Λιμενικού Σώματος αλλά είμαστε σε μια φάση διαδικασίας εκμετάλλευσης και του τελευταίου ευρώ από τα χρηματοδοτικά προγράμματα”.

“Το Λιμάνι του Ηρακλείου θα αλλάξει όψη”

Παίρνοντας τον λόγο, ο νέος πρόεδρος του ΟΛΗ, Γιάννης Βαρδαβάς μίλησε για τα ζητήματα που τέθηκαν κατά τη διάρκεια της σύσκεψης λέγοντας: “Ο κ. Υπουργός μας επισκέφθηκε, μας έθεσε ένα πλαίσιο κυρίως για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΗ. Όπως θα ξέρετε το λιμάνι του Ηρακλείου είναι ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, είναι στην προτεραιότητα της κυβέρνησης. Θα είναι στα πρώτα λιμάνια από τα 10, που θα ιδιωτικοποιηθούν. Νομίζω ότι η ιδιωτικοποίηση θα είναι προς το συμφέρον όχι μόνο της κοινωνίας του Ηρακλείου αλλά και ολόκληρης της εθνικής οικονομίας. Η περαιτέρω αξιοποίηση του λιμανιού από τους επενδυτές θα του δώσουν μεγαλύτερη ώθηση και νομίζω ότι το Διοικητικό Συμβούλιο, το δικό μας, το καινούριο θα δουλέψει σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές που έλαβε τώρα από τον Υπουργό”.

Σύμφωνα με τον κ. Βαρδαβά “το αμέσως προσεχές διάστημα ξεκινούν οι διεργασίες. Η βούληση της κυβέρνησης και προσωπικά του Πρωθυπουργού είναι μέσα στο 2020, όσο το δυνατόν πιο γρήγορα να τελειώσει η ιδιωτικοποίηση”.

“Δεν ξέρουμε με ποια μορφή θα μπορεί να γίνει η παραχώρηση αυτή. Πρακτικά σημαίνει ότι το λιμάνι του Ηρακλείου θα αλλάξει όψη. Θα έρθουν χρήματα με τις αξιοποιήσεις που θα γίνουν θα αυξηθούν οι θέσεις εργασίας. Κανείς δεν έχει να φοβηθεί καμία απόλυση, δεν ήρθαμε για να απολύσουμε. Απεναντίας με την ιδιωτικοποίηση θα αυξηθούν οι θέσεις και η απασχόληση ατόμων εδώ θα είναι μεγαλύτερη” δήλωσε ο κ. Βαρδαβάς  ενώ το ενδεχόμενο παραχώρησης της χερσαίας ζώνης του λιμένος στον Δήμο Ηρακλείου, σημείωσε: “Υπάρχουν κάποια προβλήματα, σε σχέση με το χωροταξικό και την πολεοδομία, με ιδιώτες που έχουν περιουσία μέσα στο λιμάνι του Ηρακλείου. Είναι κάποια θέματα που πρέπει να λυθούν”. Ξεκαθάρισε πάντως ότι “η αρχική τοποθέτησή μας είναι ότι εμείς θέλουμε να συνεργαστούμε με τον Δήμο. Έχουμε όλη την καλή διάθεση να συνεργαστούμε με τον Δήμο για να λύσουμε αυτά τα θέματα”.