ΚΟΚ: Μειώνεται το πρόστιμο για παράνομη στάθμευση δικύκλων

Φωτογραφία αρχείου (Pixabay)
Θεσπίζονται κανόνες κυκλοφορίας για ηλεκτρικά πατίνια και skate boards με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας

Στο μισό θα μειωθεί το πρόστιμο για την παράνομη στάθμευση των δικύκλων, όπως θα ορίζεται με το υπό κατάρτιση σχέδιο νόμου του υπουργείου Μεταφορών για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) και τη μικροκινητικότητα.

Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, το επιβαλλόμενο πρόστιμο για παράνομη στάθμευση των ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών θα μειωθεί στο μισό. Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τον ισχύοντα ΚΟΚ, το πρόστιμο για την παράνομη στάθμευση ανέρχεται σε 40 ευρώ, ενώ σε χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης είναι 20 ευρώ και σε ράμπες ΑμΕΑ φτάνει και τα 150 ευρώ.

Ταυτόχρονα με το ίδιο σχέδιο νόμου, το οποίο βρίσκεται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας, θα τεθούν κανόνες κυκλοφορίας για τα ηλεκτρικά πατίνια (e-scooters), αυτοεξισορροπούμενα οχήματα (όπως Segway), Τροχοπέδιλα (rollers) και τροχοσανίδες (skate boards), τα οποία περιγράφονται με τον ενιαίο όρο ΕΠΗΟ, δηλαδή ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτροκινούμενα Οχήματα.

Το υπό κατάρτιση νομοσχέδιο θα ορίζει ότι μόνο τα ηλεκτρικά πατίνια, τα οποία αναπτύσσουν ταχύτητα έως έξι χιλιόμετρα την ώρα θα αντιμετωπίζονται ως πεζοί από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) και ως εκ τούτου θα μπορούν να κυκλοφορούν και στα πεζοδρόμια.

Αντίθετα, όσα οχήματα μικροκινητικότητας αναπτύσσουν ταχύτητα έως 25 χιλιόμετρα την ώρα, θα αντιμετωπίζονται ως ποδήλατα και κατά συνέπεια θα κυκλοφορούν όπου κυκλοφορούν και ποδήλατα, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων δρόμων χαμηλών ταχυτήτων. Ωστόσο θα ορίζεται ρητά ότι για λόγους οδικής ασφάλειας, η κυκλοφορία των οχημάτων αυτών θα απαγορεύεται σε οδούς, στις οποίες αναπτύσσονται ταχύτητες άνω των 50 χιλιομέτρων την ώρα.

Πρακτικά με το νομοσχέδιο ενσωματώνονται στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με σχετικές τροποποιήσεις άρθρων, τα ΕΠΗΟ.

Επιγραμματικά γι΄αυτού του είδους τα οχήματα θα ορίζεται ότι:

  • Σε οδούς και χώρους που εφαρμόζεται ο ΚΟΚ τα οχήματα αυτά που αναπτύσσουν μικρή ταχύτητα (έως 6 χλμ./ώρα) παραπλήσια δηλαδή με την ταχύτητα του πεζού, επιτρέπεται να κυκλοφορούν όπου και όπως κυκλοφορούν οι πεζοί.
  • Τα ΕΠΗΟ που αναπτύσσουν ταχύτητα έως 25 χλμ./ώρα λογίζονται ως ποδήλατα και κυκλοφορούν όπου επιτρέπονται τα ποδήλατα,
  • Απαγορεύεται για λόγους οδικής ασφάλειας η κυκλοφορία των οχημάτων αυτών σε οδούς όπου αναπτύσσονται υψηλές ταχύτητες (άνω των 50 χλμ./ώρα),
  • Μειώνεται στο μισό το επιβαλλόμενο πρόστιμο για παράνομη στάθμευση των ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών
  • Δίνεται η δυνατότητα στους δήμους να λαμβάνουν μέτρα ρύθμισης ή περιορισμού της κυκλοφορίας των ΕΠΗΟ και να καθορίζουν χώρους για την οργανωμένη στάθμευση των οχημάτων αυτών,
  • Ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στον εξοπλισμό των ΕΠΗΟ κατ΄ αντιστοιχία με τα ποδήλατα (φρένα, φώτα, ηχητική προειδοποίηση) καθώς και τα στοιχεία ταυτοπροσωπίας που πρέπει να φέρει ο χρήστης για την επιβολή διοικητικού προστίμου,
  • Ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στην κατασκευή, διάθεση στην αγορά και παροχή προς κοινόχρηστη χρήση των ΕΠΗΟ, την εποπτεία της αγοράς και τις υποχρεώσεις των παρόχων προς χρήση των οχημάτων αυτών.

Ταυτόχρονα με το ίδιο νομοσχέδιο προωθούνται τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) από τους Ο.Τ.Α με στόχο οι δήμοι και οι Περιφέρειες να υλοποιούν χωρίς γραφειοκρατικές εμπλοκές αστικές και περιαστικές παρεμβάσεις.

Το σχέδιο νόμου θεσπίζει ενιαίους κανόνες τους οποίους πρέπει να ακολουθεί η Τοπική Αυτοδιοίκηση για την υλοποίηση έργων σε δημόσιες μεταφορές, μη-μηχανοκίνητα μέσα (πεζή μετακίνηση, ποδήλατο), συνδυασμένες μεταφορές, οδική ασφάλεια, διαχείριση κυκλοφορίας και στάθμευσης, αστική εφοδιαστική αλυσίδα, διαχείριση κινητικότητας και ευφυή συστήματα μεταφορών}.

Στόχος είναι τα ΣΒΑΚ να καθιερωθούν ως μοχλοί δράσης βελτίωσης των συνθηκών της αστικής και περιαστικής κινητικότητας και ως φορέας αξιοποίησης σημαντικών κοινοτικών πόρων.

Το υπουργείο Μεταφορών με την ευκαιρία και της φετινής Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας, η οποία έχει ως κεντρικό σύνθημα “Μετακινήσου υπεύθυνα!”, συμμετέχει με πλήθος δράσεων στις εκδηλώσεις.

Στο πλαίσιο αυτό έχουν διοργανωθεί διημερίδα για τα ΣΒΑΚ, δράσεις ζωγραφικής για τα παιδιά κατά την Παγκόσμια Ημέρα Ποδηλάτου – 3 Ιουνίου 2020 με θέμα «Μια διαδρομή με το ποδήλατό μου!»), χρήση από τους εκπαιδευτικούς της διαδικτυακής πλατφόρμας «e-Drive Academy» στο πλαίσιο της Κυκλοφοριακής Αγωγής και Οδικής Ασφάλειας, σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας.

Παράλληλα συμμετέχει στα ευρωπαϊκά προγράμματα CEF (Connecting Europe Facility), με σκοπό την προώθηση των υποδομών εναλλακτικών καυσίμων στις μεταφορές και την οικονομική μετακίνηση για τη μείωση των εκλυόμενων ρύπων και στην ομάδα «Ομάδα Εργασίας» του έργου EMOBICITY 1, που συντονίζεται από το ΚΑΠΕ, για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης.

Επίσης οι εποπτευόμενοι φορείς του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ΟΑΣΑ, ΣΤΑΣΥ και ΟΣΕΘ, προβαίνουν σε ενέργειες που συνδέονται με την ΕΕΚ 2020, όπως η ανάρτηση μηνυμάτων σε στάσεις και οθόνες τηλεματικής, καθ΄ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας.