Κρήτη: «Φωτιά» και στο υγραέριο με τριπλή επίπτωση από αυξήσεις και φόρους

Παρά την ραγδαία άνοδο των τιμών το υγραέριο παραμένει το πιο φθηνό καύσιμο


Πριν από πολλά χρόνια το υγραέριο, περισσότερο γνωστό με τις μικρές οικιακές φιάλες, ήταν – κατά κάποιο τρόπο – ένα οικονομικό και φιλικό στο περιβάλλον, καύσιμο για μαγείρεμα και θέρμανση στα σπίτια.

Η μεγάλη αύξηση των επιχειρήσεων εστίασης, οδήγησε και στην αντίστοιχη αύξηση της χρήσης του υγραερίου για επαγγελματικούς πλέον λόγους, καθώς ήταν (και παραμένει) το πλέον φθηνό, αλλά και κατάλληλο καύσιμο για μαγείρεμα και ψήσιμο.

Τέλος ακολούθησε η μεγάλη εξάπλωση της χρήσης του υγραερίου στην κίνηση των οχημάτων, και για οικονομικούς λόγους, αλλά και για περιβαλλοντικούς, καθώς δεν ρυπαίνει την ατμόσφαιρα, όπως η βενζίνη και το πετρέλαιο.

Δυστυχώς τον τελευταίο χρόνο και οι τιμές στο υγραέριο – ως υποπροϊόν του πετρελαίου – ακολουθούν την εξωφρενική άνοδο των τιμών σε όλα τα είδη καυσίμων.

«Τόσα χρόνια που ασχολούμαστε με το υγραέριο, πρώτη φορά αντιμετωπίζουμε αυτή την κατάσταση. Τόσο μεγάλες και γρήγορες απανωτές αυξήσεις. Είναι κάτι το πρωτοφανές» ανέφερε στο Flashnews.gr , o κ. Γιάννης Ζουμπουλάκης, μέτοχος της μεγάλης εταιρείας ZGAZ – Αφοι Ζουμπουλάκη ΟΕ, η οποία δραστηριοποιείται σε όλους τους τομείς του υγραερίου στην Κρήτη.

Όπως επισημαίνει ο ίδιος , πέραν των αυξήσεων που έγιναν τον τελευταίο χρόνο, λόγω της αύξησης των τιμών του πετρελαίου, με την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, οι τιμές εκτινάχτηκαν απότομα στα ύψη, ενώ παραμένουν πολύ υψηλοί και οι φόροι.

Χαρακτηριστικό της κατάστασης είναι πως στο υγραέριο για οικιακή χρήση, οι μικρές φιάλες ενώ στην αρχή του 2021 κόστιζαν 17-18 ευρώ, στα τέλη του έτους έφτασαν στα 21 και μέσα σε λίγες ημέρες με την έναρξη του πολέμου, η τιμή εκτινάχτηκε στα 23-25 ευρώ.

Στις επιχειρήσεις εστίασης και γενικά στην χρήση υγραερίου για επαγγελματικούς λόγους, η κατάσταση είναι δραματική καθώς  όπως τονίζει ο κ. Ζουμπουλάκης «μπορεί το υγραέριο να συμφέρει καθώς το κόστος  είναι πιο φθηνό για τα καταστήματα, αλλά και πάλι θα είναι η τιμή διπλάσια από πέρυσι και αν δεν σταματήσουν οι αυξήσεις θα υπερβεί και το 100%».

Ανάλογη η κατάσταση και σε ότι αφορά στο υγραέριο κίνησης το οποίο παρά του ότι αποτελεί το πλέον περιβαλλοντικά σωστό από τα άλλα υγρά καύσιμα, επιβαρύνεται με τεράστιους φόρους.

«Όταν ξεκίνησε η διάδοση του υγραερίου κίνησης, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης ήταν περίπου στα 60 ευρώ ο τόνος  και τώρα έχει φτάσει περίπου στα 400 ευρώ ο τόνος» είπε ο κ. Ζουμπουλάκης επισημαίνοντας πως ειδικά στο υγραέριο κίνησης οι φόροι έχουν φτάσει στο μισό της τιμής.

Πάντως παραμένει το πλέον συμφέρον για τον καταναλωτή καύσιμο  καθώς ενδεικτικά την Πέμπτη 10 Μαρτίου οι μέσες τιμές στην Κρήτη ήταν 1,238 για το υγραέριο κίνησης, 1,959 για το diesel και 2,114 ευρώ/λίτρο για την αμόλυβδη βενζίνη.

Προσπαθώντας να αντιμετωπίσουν αυτή την «λαίλαπα» οι πολίτες μειώνουν την κατανάλωση στα σπίτια και τις μετακινήσεις με οχήματα, ενώ οι επαγγελματίες μειώνουν τα κέρδη τους όσο είναι δυνατόν και ευρισκόμενοι σε αναμονή για τις εξελίξεις, καθώς μπορεί να γνωρίζουν πως η μεγάλη αύξηση στις τιμές οδηγεί σε μείωση της κατανάλωσης, αλλά εάν συνεχιστούν οι αυξήσεις στα καύσιμα αναγκαστικά θα γίνουν αυξήσεις και στις τιμές.

Όπως ανέφερε ο κ. Ζουμπουλάκης, «παρακολουθούμε συνεχώς το τι γίνεται και μακάρι να υπάρξει ένας φως στο τούνελ για να μην ανεβάσουμε τις τιμές έστω και να μειώσουμε και εμείς το όποιο κέρδος μας. Προσπαθούμε να κρατήσουμε με  νύχια και με δόντια. Άλλωστε όσο πιο φτηνά αγοράζουμε τόσο μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους έχουμε. Με αυτές τι τιμές τι κέρδος να βγάλεις. Ντρέπεσαι τον κόσμο».

Μοναδική άμεση διέξοδος αποτελεί η μείωση των φόρων, όπως έγινε π.χ. στην Κύπρο, καθώς είναι δεδομένο πως η συνολική φορολογία των υγρών καυσίμων στην Ελλάδα είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη.