Πότε γίνονται αλλαγές χρεώσεων στα σταθερά τιμολόγια ρεύματος – Τι προβλέπει ο Κώδικας Προμήθειας και τι συμβαίνει στην αγορά

Λογαριασμοί ρεύματος της ΔΕΗ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ EUROKNISSI

Προϋπόθεση για τροποποίηση της σύμβασης είναι να έχει περάσει ένα εξάμηνο από την υπογραφή της και να ειδοποιηθεί ο καταναλωτής τουλάχιστον 60 ημέρες πριν την αλλαγή.


Σε αναπροσαρμογή, μονομερώς, των σταθερών τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας που έχουν συνάψει με πελάτες τους προχωρούν μια σειρά προμηθευτές, όπως προκύπτει από καταγγελίες καταναλωτών προς τη ΡΑΕ, αξιοποιώντας πρόβλεψη του Κανονισμού Προμήθειας που επιτρέπει μια τέτοια ενέργεια.

Συγκεκριμένα, στο άρθρο 30 αναφέρεται ότι ο προμηθευτής μπορεί να προχωρά σε μονομερή αλλαγή όρων της σύμβασης, εάν αυτό προβλέπεται στη σύμβαση. Επιπλέον στο άρθρο18 παράγραφος ια. αναφέρεται ότι στη σύμβαση πρέπει να περιλαμβάνεται: «Αναφορά των όρων της Σύμβασης Προμήθειας που δύνανται να τροποποιούνται μονομερώς από τον Προμηθευτή ή κατόπιν αίτησης του Πελάτη, διαδικασία τροποποίησης και ελάχιστες προθεσμίες ειδοποίησης του Πελάτη».

Με βάση την παραπάνω πρόβλεψη του Κώδικα Προμήθειας, οι προμηθευτές εξειδικεύουν το ενδεχόμενο μονομερούς αλλαγής των όρων των συμβολαίων “για σοβαρούς λόγους” στις συμβάσεις που συνάπτουν με τους πελάτες τους, γεγονός που τους δίνει σήμερα τη δυνατότητα να αποδεσμευθούν από ζημιογόνες για τους ίδιους και επωφελείς για τους πελάτες τους συμβάσεις.

Προϋπόθεση για μια τέτοια τροποποίηση είναι να έχει περάσει ένα εξάμηνο από την υπογραφή της σύμβασης και να ειδοποιηθεί ο καταναλωτής τουλάχιστον 60 ημέρες πριν την αλλαγή, ώστε να μπορεί να επιλέξει άλλο πρόγραμμα ή άλλο προμηθευτή.

Με τον τρόπο αυτό πέφτει και το τελευταίο «κάστρο» που είχαν (ή θεωρούσαν ότι είχαν) οι καταναλωτές, αυτό των σταθερών τιμολογίων, καθώς πλέον και αυτά ακολουθούν την άνοδο των τιμών ενέργειας.

Πρέπει να σημειωθεί, πάντως, ότι ο αριθμός των σταθερών τιμολογίων που έχουν στο πελατολόγιό τους οι εναλλακτικοί πάροχοι είναι μικρός, δεδομένου ότι οι εταιρείες αυτές προτιμούσαν πάντα να “πουλάνε” στους καταναλωτές κυμαινόμενα τιμολόγια ώστε να εμφανίζονται φθηνότερα από εκείνα της ΔΕΗ. Τα κυμαινόμενα τιμολόγια συνοδεύονται βεβαίως από τις ρήτρες αναπροσαρμογής οι οποίες στην παρούσα περίοδο με την εκτόξευση της χονδρεμπορικής ρεύματος έχουν οδηγήσει σε πολύ μεγάλες χρεώσεις.

Αντίθετα, πολύ μεγάλο αριθμό σταθερών συμβολαίων έχει με πελάτες της η ΔΕΗ (περί τα 500.000 συμβόλαια), η οποία, σύμφωνα με όσα δηλώνει επίσημα, δεν έχει προχωρήσει σε καμία αναπροσαρμογή σταθερών τιμολογίων μέχρι να λήξει ο χρόνος ισχύος τους, και ούτε προτίθεται να εφαρμόσει τη δυνατότητα που δίνει ο Κώδικας Προμήθειας.

“Τα σταθερά συμβόλαια της ΔΕΗ myHome Enter, myHome Enter+ και myHome Online έχουν ορισμένη διάρκεια και τιμή, η οποία παραμένει σταθερή μέχρι τη λήξη της σύμβασης. Τα συμβόλαια αυτά δεν υπόκεινται σε καμία ρήτρα και η ΔΕΗ δεν έχει προβεί σε καμία αλλαγή όρων της σύμβασης σταθερού συμβολαίου πριν από τη λήξη της για τους περισσότερους από 500.000 πελάτες της, που έχουν επιλέξει προϊόντα σταθερού τιμολογίου” αναφέρει σε ανακοίνωσή της η ΔΕΗ.

Να σημειωθεί ότι ο Κώδικας Προμήθειας είναι υπουργική απόφαση που εκδίδεται μετά από γνώμη της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.

Σε χθεσινή της ανακοίνωση η ΡΑΕ αναφέρει μεταξύ άλλων:

Προϋπόθεση σύννομης τροποποίησης σύμβασης αποτελεί η τήρηση της διαδικασίας, δηλαδή ατομική ενημέρωση του Πελάτη και ολοκλήρωση της ενημέρωσης 60 μέρες πριν τη θέση σε ισχύ των τροποποιήσεων.

Ατομική ενημέρωση: Οι Προμηθευτές υποχρεούνται να ειδοποιήσουν τους Πελάτες τους, σε εξατομικευμένη βάση. Ως εκ τούτου, ανακοινώσεις στην ιστοσελίδα ή στον Τύπο περί τροποποίησης συμβάσεων ή τιμολογίων προφανώς, ως εκ του γενικού και μαζικού τους χαρακτήρα, δεν ικανοποιούν την απαίτηση της ατομικής ειδοποίησης.

Τρόπος ατομικής ενημέρωσης: Η παρ. 3 του άρθρου 30 ΚΠΗΕ ρητώς επιτάσσει την πραγματοποίηση της ατομικής ενημέρωσης με επιστολή. Εναλλακτικοί τρόποι ειδοποίησης επιτρέπονται «εφόσον έχει συναινέσει σε τούτο ο Πελάτης». Συνεπώς, Προμηθευτές που -κατ’ εξαίρεση της γενικής κατεύθυνσης- προκρίνουν την ειδοποίηση του καταναλωτή μέσω email, sms, λογαριασμού κλπ., φέρουν το βάρος απόδειξης της συναίνεσής του.

Η μονομερής τροποποίηση από τους προμηθευτές των όρων τιμολόγησης – ενδεχόμενη κατάχρηση: Υπό την παρούσα συγκυρία, η αύξηση του κόστους της χονδρεμπορικής αγοράς εύλογα -ως έναν βαθμό- συντείνει στην τροποποίηση των συμβάσεων προμήθειας της Χαμηλής Τάσης. Ωστόσο, το δικαίωμα των Προμηθευτών να τροποποιούν -βάσει της ανωτέρω διαδικασίας- τους συμβατικούς όρους ελέγχεται ως προς την καταχρηστική του άσκηση. Στο πλαίσιο αυτό, πρακτικές Προμηθευτών να προσφέρουν ιδιαιτέρως ελκυστικούς όρους και, εν συνεχεία, να τους αναθεωρούν, αφενός δύνανται να θεωρηθούν ως καταχρηστικές στρατηγικές μεγέθυνσης του πελατολογίου, αφετέρου επιτείνουν κλίμα ανασφάλειας στους πελάτες τους, περιάγοντάς τους είτε σε διαρκή αναζήτηση προμηθευτή είτε σε αποδοχή δυσμενέστερων όρων.

«Ας μην καταλείπεται πάντως καμία αμφιβολία ότι παραβιάσεις του Κώδικα Προμήθειας και καταχρηστικές πρακτικές θα τύχουν των ανάλογων κυρώσεων. Η Αρχή θα διασφαλίσει ότι το δικαίωμα του καταναλωτή σε ατομική, έγκαιρη και διαφανή ενημέρωση δεν θα μείνει κενό γράμμα», αναφέρει στην ανακοίνωσή της η ΡΑΕ.